به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اداره ارتباطات و اطلاعرسانی ادارهکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، همزمان با سفر سید عبدالله ارجائی، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی به بیرجند، نخستین جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۵ با حضور سید محمدرضا هاشمی، استاندار خراسان جنوبی، میرمحمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و سایر اعضای شورا برگزار شد.
در این نشست، سید محمدرضا هاشمی، استاندار خراسان جنوبی با خیرمقدم به معاون وزیر راه و شهرسازی، از توجه ویژه دولت به توسعه زیرساختهای استان قدردانی کرد و گفت: با پیگیریهای مستمر و حضور مسئولان ملی در استان، پروژههایی که سالها در رکود قرار داشتند، اکنون با سرعت بیشتری در حال اجرا هستند.
پیشرفت قابل توجه پروژههای حملونقل در استان
سید محمدرضا هاشمی، استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه حملونقل استان افزود: آغاز عملیات اجرایی پروژه راه ماهیرود ـ فراه پس از حدود ۱۷ سال، نشاندهنده عزم جدی برای بهرهبرداری از این مسیر ترانزیتی در سال جاری است. وی همچنین تکمیل پروژه دوباندهسازی محور بیرجند ـ قاین پس از نزدیک به ۱۷ سال را اقدامی مؤثر در ارتقای ایمنی جادهها دانست.
استاندار خراسان جنوبی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور، آیتالله رئیسی، ادامه داد: عملیات اجرایی راهآهن خراسان جنوبی که در دولت ایشان آغاز شد، اکنون با حمایتهای دولت فعلی و تخصیص اعتبارات مناسب، از ۱۵ درصد به ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. وی همچنین اظهار کرد: با تخصیص اعتبار ویژه در پایان سال گذشته، مطالبات معوق بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ کارگر این پروژه پرداخت شد که نقش مهمی در بهبود معیشت خانوادههای آنان داشت.
مرز ماهیرود؛ نقطه راهبردی در تجارت خارجی کشور
هاشمی در ادامه با اشاره به جایگاه مرز ماهیرود گفت: افزایش ۸۶۴ درصدی واردات از افغانستان به ایران از طریق این مرز نسبت به مدت مشابه سال قبل، نشاندهنده اهمیت راهبردی این مسیر در کریدور ترانزیتی کشور است و نیازمند توجه ویژه دولت و نگاه ملی است. وی همچنین با اشاره به عملکرد سال گذشته افزود: بهرهبرداری از ۷۰ کیلومتر محور دوبانده و فعال بودن بیش از ۲۰ کارگاه راهسازی در ۵۰ کیلومتر از مسیرهای استان، بیانگر روند فعال و گسترده اجرای پروژههای عمرانی در این حوزه است.
سه مطالبه اصلی استان خراسان جنوبی از معاون وزیر
استاندار خراسان جنوبی در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از حضور سید عبدالله ارجائی، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در بیرجند، بر ضرورت تداوم حمایتهای مالی تأکید کرد و سه درخواست اصلی استان را چنین برشمرد: تخصیص اعتبار ویژه برای تسریع در اجرای پروژه راهآهن، تکمیل محور راهبردی ماهیرود ـ فراه، توجه ویژه به توسعه و بهسازی راههای روستایی استان.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این سفر، زمینهساز تصمیمات مؤثر برای تسریع در اجرای پروژههای عمرانی استان باشد و از آمادگی کامل خراسان جنوبی برای میزبانی از فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی جهت بررسی میدانی و نهاییسازی برنامههای عمرانی خبر داد.